Fakta Yang Anda Wajib Tahu


Salam semua & olla :)
Maaf, baru ada kelapangan nk jenguk & update blog, huhu.
Kali ni, Qeela nk share fakta2 mknn yg anda wajib ketahui,
especially bout SOYA. Oh untuk part 5 Kita Semakin Hampir tu,
jgn risau, ada, nanti Qeela updatekan ye..Now, jom baca ni dulu! :)

Qeela yakin, ramai yg tau tentang kebaikan soya.
Namun, tak ramai yg tahu bahayanya kan?
Sebenarnya dh terlalu banyak kajian tentang soya ni, antaranya:

1. Dalam soya ada bahan yang dinamakan asid phytic yang juga dikenali sebagai phytates. Asid organik ini juga didapati dalam bijirin yg lain tetapi tidaklah sebanyak yg ada dlm kacang soya. Asid ini meransang dan menyebabkan badan tidak dapat menyerap mineral2 penting seperti kalsium, magnesium, zat besi dan zink. Phystate ini adalah sukar untuk dibuang walaupun dimasak dengan lama dalam api yang kecil.
Oleh itu, mineral yang ditambahkan dalam produk ini adalah sia2 sahaja apabila soya digunakan sebagai bahan asas.

2. Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yg kuat. Perencat ini menghalang pengambilan tripsin dan enzim2 lain yang diperlukan oleh badan untuk pencernaan protin. Kaedah masak yang biasa tidak mampu untuk memusnahkan perencat ini yang boleh menyebabkan gastrik, mengurangkan pencernaan protin yang boleh membawa kepada penyakit kronik lain yang berkenaan dengan kekurangan amino asid. 
Oleh itu, tiada gunanya produk ini dikaitkan dengan kandungan protin yang tinggi tetapi menggunakan soya yang merencat penyerapannya oleh badan.

3. Di sebalik semua ini, kacang soya juga mengandungi 'hemagglutinin', bahan peransang penggumpalan yang menyebabkan sel-sel darah merah untuk menggumpal sekali. Penggumpalan menyebabkan sel darah tidak mampu untuk menyerap oksigen dengan baik untuk kegunaan tisu badan. Ini sekaligus tidak membantu dalam mengekalkan kesihatan kardiak/jantung yang baik. 

Hemagglutinin dan perencat tripsin merupakan bahan yang merencat pertumbuhan. Walaupun kacang soya yang telah difermentasi/penapaian boleh memusnahkan kedua-dua perencat tripsin dan hemagglutinin, presipitasi dan memasak tidak memusnahkannya. Walaupun kadar perencat tripsin berkurang dalam produk soya yang dipresipitasi seperti tofu, ianya tidak dimusnahkan sepenuhnya. Hanya dengan cara fermentasi atau penapaian yang lama sahaja seperti tempeh dan miso mampu untuk memusnahkan bahan perencat tripsin & hemagglutinin sepenuhnya agar manusia dpt menyerap khasiat dari kacang soya. 
Sudah pasti, kacang soya yang digunakan dalam produk Herbalife misalnya tidak di presipitasi apatah lagi difermentasi untuk membuang bahan2 yg bahaya ini.

4. Kacang soya mengandungi goitrogen. Goitrogen adalah bahan yang menghalang sintesis hormon tiroid dan mengganggu metabolisma iodin yang akhirnya akan merencat fungi tiroid.

5. Soya adalah kaya dengan isoflavones genistein dan daidzein. Isoflavones adalah sejenis phytoestrogen, merupakan kompaun tumpuhan yang menyerupai estrogen tumbuhan. Kompaun ini yang menyerupai dan kadang-kala menghalang hormon estrogen dan telah didapati memberikan pelbagai kesan kepada tisu manusia. Phytoestrogen soya telah dikenali untuk merosakkan fungsi endokrin, menyebabkan kemandulan dan menggalakkan kanser payu dara pada wanita.



Meminum hanya dua gelas kacang soya setiap hari untuk sebulan adalah cukup untuk kompaun ini mengganggu kitar haid. Walaupun FDA meregulasikan produk yang mengandungi estrogen, tiada amaran diberikan pada kacang soya ini.

6. Kacang soya mempunyai risiko toksik aluminium dan mangan. Kacang soya yang diproses dengan basuhan asid dalam tangki aluminium boleh menyebabkan aluminium mencecah kadar yang sangat tinggi dalam produk akhir soya. 

Menurut Dr. Kaayla Daniel, penulis 'The Whole Soy Story', mendedahkan ribuan kajian terhadap kacang soya dan kaitannya terhadap malnutrisi, masalah pencernaan, sistem imune rosak (breakdown), disfungsi tiroid, penurunan kognitif, masalah reproduktif, kemandulan, kanser dan penyakit jantung.



Berikut adalah sebahagian daripada masalah kesihatan yang dikaitkan dengan pengambilan kacang soya:
* Breast cancer
* Brain damage
* Infant abnormalities
* Thyroid disorders
* Kidney stones
* Immune system impairment
* Severe, potentially fatal food allergies
* Impaired fertility

* Danger during pregnancy and nursing

Selain itu, mungkin anda semua pernah terbaca berkenaan yahudi manipulate kita dlm pemakanan, tp Qeela kongsikan juga who knows ada yg belum tahu kan. 

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.



3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.


6 . Untuk pengetahuan, mereka juga mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

So, hati2lah ye dgn pemakanan kita pada hari ini. Especially makanan yg based on Soya,
elakkanlah. Tak semestinya ramai org gune or promote, artis2 jd duta, bende mahal, sumenye elok sahaje kan. Kaji dulu ape kandungannya. Sebab banyak sgt, BANYAK SGT
bende2 yg semua ingat elok je tapi sebenarnya, banyak yg mudarat darp eloknya.
So semua, sama2 kite kikis sifat malas dan rajin2lah ambil tahu ye, jgn pakai ikot je.
Itupun untuk kebaikan bersama jugak.

Sekian, moga bermanfaat. Maaf andai terkasar bahasa / ada yg terasa. Segala facts ni bukan saja dibuat2 o ditempek je ye..Sharing is caring kan..huhu.. 
Wassalam. :)

10 bubblynotes :):

  1. betul tu.. 'dieorang' 'cakap' soya bagus.sebenarnya tidak. sama macam kopi. konon kopi tak baik utk kesihatan, tp sbnarnya Nabi kita suka minum kopi..

    nice info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn..macam2 diorg ni..dlm dunie yg serba mcm2 ni, lg laa kite kene hati2..thanks! :)

      Delete
  2. Replies
    1. Okay no biggie dear, sharing is caring kan :)

      Delete
  3. thanx sharing ! gigih hda baca sampai akhir. Maklumat sampai :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe thanks sudi and sabar baca smpai hbs ye dear :) mmg pnjg lebar if nk cite. :)

      Delete
  4. Assalamualaikum.

    Sebenarnya dah ada garis panduan dalam Islam, makanan mana yang baik untuk kesihatan..

    Madu,kurma,habbatus sauda,daging kambing etc.

    Kita je buat2 tak nampak..huhu.

    ReplyDelete
  5. Kalau ambil terlalu banyak soya, yes. But dalam soya ada lecithin which helps to emulsify fat, cleanse out all the toxins from your liver and lower your cholesterol. Just keep it moderately, please.

    Sama juga macam kopi - ambil banyak dosage, then you'll get nauseous, heart rate increase and that will lead to death.

    Nisa'

    ReplyDelete

Got something in your mind?
Shout here! :)

QeelaAini:RandomRainbow. Powered by Blogger.

Meet The Author

My photo
A Lifestyle mommy blogger whom into beauty, fashion, parenting, travel, food, motivation, gadget, event/entertainment, health, reviews, and many more! For any collaboration / review / invites / inquiries, feel free to email me at : qeelaaini@gmail.com Thank You!

SushiVids!

They Are The Best!

Total Pageviews

Choose Your Own Language :)

My Page Rank


Live.Life.

Live.Life.