Oct 4, 2013

Sotong Gergasi Ditemui !!


Salam Jumaat and hello semua :)

Yee, sotong gergasi. Subhanallah, and kinda menakutkan jugak
bile tgk.Tadi saje check daily news, then terjumpe laa berita psl
sotong gergasi ni. Ok gini kisahnye: 


Sotong tersebut yg dijumpai di pinggiran pantai Cantabria, Spain,
berukuran 30 kaki dan berat hampir 400 pound!
Sotong itu kemudiannya dihantar ke Muzium Maritim Cantabria
dimana ia dicuci dan dibekukan sementara menunggu keputusan 
dari pihak Saintis Muzium tersebut dan juga kerajaan di atas apa
yang perlu dilakukan terhadap sotong tersebut.

Penemuan ini nyata mengejutkan, kerana walaupun 
sotong gergasi merupakan haiwan tidak bertulang belakang
paling besar di dunia, namun ianya adlah sgt susah untuk dijumpai
ataupun ditangkap mahupun ditemui.
Kebiasaannya haiwan ini berada di kedalaman antara
1000 ke 3000 kaki, dan biasanya para saintis hanya dpt
membuat kajian daripada bahagian2 badan haiwan yg telah mati
dan dijumpai di pinggiran pantai, tidak seperti mana yg ditemui
seperti ini dimana keseluruhan bahagian badannya masih lengkap!
Mata haiwan gergasi tersebut sgt besar, okay mmg agak menakutkan 
dan seolah2 hidup. Tapi no wonder sbb menurut National Geographic, 
sotong gergasi seperti ini boleh mempunyai diameter mata yg berukuran 
10 inci, hampir sama dengan saiz sebiji bola pantai ! Ianya dipercayai dapat 
membantu haiwan tersebut untuk mengecam sesuatu objek di habitat 
mereka yg gelap itu.


Teringat pada kisah2 legendary & filem2 yg ade tunjuk psl haiwan gergasi ni kan.
Contoh filem 'The Beast', and novel sains fiksyen lama 'Twenty Thousand Leagues 
Under The Sea' where Architeuthis Dux a.k.a Sotong Gergasi ni wujud dalam 
plot cerita / penceritaan utama.

Subhanallah. Wallahualam. 

Sumber : INI :)

18 comments:

  1. ade dulu kes sotong lagi besar lagi dalam nie...
    cerita dokumentari dorang dapat kat Lautan Antartik..

    http://abgdude.com/blog/2013/10/04/header-baru/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouhh hehe mmg bny spesis gergasi ni, tp ni pelik sbb seketul besar lengkap badan mati tersadai kt pantai :)

      Delete
  2. Ni serius betul ke ni? Macam camera trick pon ada. Allah maha besar :)
    Sahizatul Sahimi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wallahualam, rasenye ni betul, sbb mmg ade spesis gergasi ni.. :)

      Delete
  3. subhanallah tersangatlah besar ciptaan tuhan nie kan..
    sangat kagum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaannn...kalaulaa kite jumpe dpn2 ni, mengange 10 hari agknye, hehe..

      Delete
  4. ni kalao buat lauk satu kampung boleh mkn... hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehee betul tu Zaiman, silap2 satu negeri pon tak hbs, hehe :D

      Delete
  5. subhannallah... memang betol2 gergasi ni. silap2 org pon dia leh telan.. huhu ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tu la tuu :D tah2 kite ni celah gigi die je :/ huhu

      Delete
  6. Replies
    1. menakutkan besar kannn, huhuu..Subhanallah..

      Delete
  7. Subhanallah.. hebatnya kuasa Allah.. besar mata sotong je 10 inci . belum masuk badan lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..tak dpt bygkan if jumpe dpn2, hehe..

      Delete
  8. hohoii . besar nyee . mesti nak makan pun liat ni . hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe nk siang pon makan mase berhari2 agknye! hehee :D

      Delete

Got something in your mind?
Shout here! :)